DIAMENTOWA DROGA JEST WEWNĘTRZNYM CZASOPISMEM BUDDYJSKIEGO ZWIĄZKU DIAMENTOWEJ DROGI LINII KARMA KAGYU

Diamentowa Droga -> Nr 44 -> Czerwona Mądrość

-> TU MOŻNA KUPIĆ NAJNOWSZY NUMER DIAMENTOWEJ DROGI

Czerwona Mądrość

Lama Ole Nydahl
_________

Wyjaśnienia udzielone w czasie oglądania jednej z tanek tej dakini.

Czerwona Mądrość (skt. Wadżrawarahi, tyb. Dordże Pamo) jest formą medytacyjną, którą wielokrotnie starałem się wam pokazać na kursach. Nie potrafiłem jednak nigdy zręcznie naśladować jej krągłości, ruchu bioder itd. Forma jest czerwona, naga, przezroczysta i uczyniona z cienkiej warstwy światła.


Używamy jej między innymi w medytacjach VIII Karmapy oraz wewnętrznego żaru (tumo), w których jest w najwyższym stopniu pobudzona i pociągająca, lecz w sposób pozbawiony seksualności. Jest niesamowicie inspirująca, przez co uwalnia wiele właściwości w naszym umyśle. Wokół niej rozpościera się Czysta Kraina, widoczne są też tradycyjne ofiary. U dołu widzimy dużą czaszkę – znaną nam z przywołania Mahakali – która stoi na trzech mniejszych i wypełniona jest krwią i wnętrznościami. Jest to symbol ostatecznego podarowania ego, całego przywiązania oraz wszystkiego, co fizyczne. Ci, którzy wykonują praktykę odcinania (czod) wiedzą, jak ważne jest to ofiarowanie. Po obu stronach u dołu widać kły słonia oraz kuliste przedmioty ułożone w kopczyki. Są to klejnoty spełniające życzenia, przynoszące wszystko, czego potrzebujemy. To, co wygląda jak płomienie na szczycie tych kopców to koral, który kiedyś występował w Tybecie. Inny widoczny tu przedmiot to koncha, która symbolizuje dźwięk dharmy i jest jednym z klasycznych przedmiotów rytualnych ofiarowywanych nauczycielowi w zamian za przekazanie nauk. Symbolizuje ona podarowanie wszystkiego, co pożyteczne i pełne znaczenia w samsarze. W tle widnieją góry i morze, a ponad nimi słońce i księżyc. Jedną z rzeczy, która sprawiła Lobpynowi Tseczu Rinpocze i Szamarpie wiele radości podczas pobytu w Karma Guen w Hiszpanii, był fakt, że na wschód od ośrodka widać tam wzgórza. Kiedy zaś patrzymy w kierunku zachodnim, widać nie tylko góry, które kształtem przypominają przyczajonego tygrysa, co jest bardzo dobrym znakiem, ale również wodę. Mamy zatem Morze Śródziemne po prawej stronie oraz czerwone góry po lewej – przez przełęcz pomiędzy nimi ostatni Arabowie opuścili Europę po przegranej wojnie z Hiszpanami w roku 1492, w czasach Kolumba.

Na kwiecie lotosu leży dysk księżyca, a nad nim dysk słońca, a pomiędzy nimi – ciało zmarłego. Ci z was, którzy zrobili praktykę świadomego umierania wiedzą, że biała energia, którą otrzymaliśmy od ojca wraz z nasieniem, potrzebuje około piętnastu minut, żeby po naszej śmierci opaść z poziomu głowy na poziom serca. Po tym czasie czerwona energia, którą otrzymaliśmy od matki wraz z komórką jajową, porusza się ku górze. Tutaj ciało zmarłego przedstawione jest w momencie, w którym energie te spotykają się w sercu – lśniące, migoczące i wibrujące. Mamy zatem energię lotosu, współczucie i mądrość, ciało, w którym energie schodzą się w sercu, przejrzyste światło i doświadczenie umysłu. Nie myślcie, że tanka jest po prostu pięknym obrazem. Ona jest pełnym przekazem mocy. Czerwona Mądrość stoi na lewej nodze, natomiast prawa, podniesiona ku górze – eksploduje energią. Dakini nosi długi naszyjnik z odciętych głów z widocznymi oczami i językiem – może się on wydać barbarzyński, ale tak naprawdę jest symboliczny. Liczba tworzących go głów nie jest jasno określona. Zwykle mówi się o 37 głowach, które symbolizują tyleż samo niedoskonałości uwarunkowanej egzystencji, takich jak starość, choroba i śmierć, czy też to, że często nie dostajemy rzeczy, których pożądamy, lecz przychodzą do nas te, których chcemy uniknąć. Albo o 51 głowach, które reprezentują neurotyczne myśli. Czerwona Mądrość odcina wszystkie te wewnętrzne przeszkody i trudności oraz niezadowolenie. Możemy zatem skoncentrować się na tym, co sami wybierzemy. Jeśli mamy głównie wewnętrzne przeszkody, możemy myśleć: „Ona to wszystko odetnie, mogę jej zaufać”. Jeśli natomiast napotykamy przede wszystkim na przeszkody zewnętrzne, myślimy: „Przeprowadzi mnie przez to”. Czerwona Mądrość nosi na biodrach spódnicę z kości, używaną podczas tańców rytualnych, na której widać głowy strażników. Myślę, że do dzisiejszych czasów przetrwały tylko dwie czy trzy takie kompletne spódnice, reszta uległa zniszczeniu. Kiedyś miałem na sobie jedną z nich i muszę przyznać, że miała w sobie moc. Czułem energię wszystkich ludzi, którzy w niej tańczyli i miałem wrażenie, jakby olbrzym obejmował moje biodra. W lewej ręce przy sercu Czerwona Mądrość trzyma naczynie wykonane z czaszki, które zwykle zawiera krew albo serce. Czaszka ma nam przypominać o przemijaniu i symbolizować odcinanie przywiązania. Krew natomiast wskazuje na to, że dakini jest w pełnej mocy, wibrującej formie. Czerwona Mądrość bywa również przedstawiana w łagodnej formie, wtedy w czaszce znajduje się niebieskawy płyn, który jest nektarem najwyższej radości i smakuje jak najlepszy koniak. Mówi się, że ten nektar pojawia się, gdy pozbywamy się ego, wszystko staje się podarunkiem i wibruje znaczeniem – nie ma radości większej niż ta. Choć wszyscy już ją posiadamy, przejawia się w pełni dopiero wtedy, gdy przestajemy obawiać się i oczekiwać, żyć albo w przeszłości albo w przyszłości oraz nieustannie wszystko oceniać i szufladkować. W prawej ręce, z dala od ciała, Czerwona Mądrość trzyma nóż, którego w Tybecie używano do otwierania czaszki zmarłego. Po czyjejś śmierci, gdy zajmujący się tym specjaliści już podzielili ciało na części i dali je do zjedzenia zwierzętom, usuwali następnie mózg z czaszki, a jej kości rozcierali na proszek, mieszali z tsampą i karmili tym ptaki. Tak postępowali zamożni ludzie, by w krótkim czasie nagromadzić dużo dobrej karmy. Inni po prostu rozrzucali kości dookoła. To ostatnie, ofiarowanie ciała zwierzętom, daje zmarłemu dobry start w kolejnym życiu.

Czerwona Mądrość jest piękna, jej twarz ma pociągający, dziki wyraz. Na koronach bodhisattwów zwykle przedstawianych jest pięciu buddów, symbolizujących pięć mądrości, w kolorze czerwonym, niebieskim, zielonym, żółtym i białym. Gdy jednak mądrość działa z pełną mocą, wokół głowy formy medytacyjnej przedstawia się czaszki, ponieważ przemiana ta dokonuje się gwałtownie. Dakini otoczona jest pierścieniem płomieni, charakterystycznym dla przedstawień jidamów i mniejszym niż ten, który znamy z wyobrażeń Czarnego Płaszcza lub innych strażników. Z prawej strony jej głowy, nad uchem, widać głowę świni, co symbolizuje całkowite przekształcenie niewiedzy. Może się to wydawać dziwne, ponieważ na Zachodzie zwierzę to postrzegane jest jako inteligentne i towarzyskie. W Tybecie jednak świnia uważana jest za najgłupsze zwierzę, ponieważ je tylko to, co ma przed nosem, nie patrząc na boki, co dla Tybetańczyków jest oznaką przywiązania. Czerwona Mądrość przekształciła energię tej emocji i dlatego może nosić symbolizującą ją ozdobę. W zgięciu łokcia dakini trzyma trójząb lub pikę. W formach należących do najwyższej jogatantry symbolizują one partnera, w tym przypadku Demczoka, Buddę Najwyższej Radości. Oznacza to, że Czerwona Mądrość pozostaje z nim w zjednoczeniu, przebywając w stanie trwałej, najwyższej radości. Widzimy tu również podwójne, płaskie dordże oraz trzy głowy symbolizujące przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, które dakini kontroluje. Trzy ostrza oznaczają, że panuje ona nad trzema światami: foremnym, bezforemnym i abstrakcji. Jak wiecie, mamy pięć ośrodków energetycznych: kanał centralny, dwa kanały boczne i siedemdziesiąt dwa tysiące kanałów wypełniających całe ciało. Na nadgarstkach, ramionach i wokół kostek Czerwona Mądrość nosi ornamenty, które wpływają na przepływ energii w tych kanałach, pobudzając ją lub zatrzymując, co wzmacnia doświadczenie. Jej włosy stoją dęba, co oznacza, że jest dzika i pełna mocy. Chmury za nią pokazują, jak jest wielka. Czerwona Mądrość, jak każda wspaniała kobieta, manifestuje się na wiele sposobów. Może być pełna mocy, przekształca wtedy zjawiska z gwałtowną siłą i nosi imię Diamentowej Świni (skt. Wadżrawarahi, tyb. Dordże Pamo). Inna forma, Diamentowa Jogini (skt. Wadżrajogini, tyb. Dordże Naldziorma), nosi odcięte głowy, lecz nie zdobi jej świńska głowa. Jeszcze inną formą jest Jeszie Khandro, bezproblemowa kobieta, którą każdy chciałby poznać. Jej nagie ciało zdobią tylko kwiaty, gdyż wyraża ona podstawową żeńską energię. Trójząb lub pika oznacza, że Czerwona Mądrość pozostaje w zjednoczeniu z Korlo Demczokiem, przebywając w stanie trwałej, najwyższej radości. Podwójne, płaskie dordże oraz trzy głowy symbolizują przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, które dakini kontroluje. Trzy ostrza oznaczają, że panuje ona nad trzema światami: foremnym, bezforemnym i abstrakcji.

Opracowanie: Natalia Majewska i Kryspin Kochanowski

 | W TYM NUMERZE RÓWNIEŻ:

Otwartość i oddanie - Lama Ole Nydahl | Faza budowania i faza spełniająca w medytacji - Szierab Gjaltsen Rinpocze | Cytat - Hannah Nydahl | Cztery ścieżki mądrego człowieka - Szamar Rinpocze | Cytat - Tantra Hewadżry | Po prostu praktykujmy - Lama Dzigme Rinpocze | Tworzyć buddyzm - Wywiad z Lamą Ole Nydahlem | Cytat - Lama Ole Nydahl | Ołtarz w Kopenhadze - Fragment wywiadu z Hannah Nydahl | Czerwona Mądrość - Lama Ole Nydahl | Przeszkody na ścieżce - Michaela Fritzges | Cytat - Lama Ole Nydahl | Znaczenie sangi - Wolfgang Poier | Cytat - Lama Ole Nydahl | Na karuzeli życia - Joachim Feseck | Buddyjska pielgrzymka - Detlev Göbel | Powrót do korzeni - Maria Przyjemska, Ewelina Warner | Cywilizacja buddyjska w Tybecie | Brzmienie pustki - Mira Starobrzańska | Doświadczenie to jest to - Ralph Bohn | Express Stupa - Wywiad z Viktorem Dévényi, koordynatorem budowy stupy w Becske | Impresja węgierska - Mira Starobrzańska | WIADOMOŚCI | Jak to sie robi w Izraelu - Detlev Goebel | Buddyjska Ziemia Święta - Aya Winawer | W krainie kiwi - Artur Grzeliński | Dakini gompa Cieszyn - nowy ośrodek | Poczuliśmy że jesteśmy we właściwym miejscu - Agata Kotuniak i Sławek Biały | Nagodzice, co nowego? | Białystok | Bytom | Konkurs dla architektów |

 | PODOBNE ARTYKUŁY: