DIAMENTOWA DROGA JEST WEWNĘTRZNYM CZASOPISMEM BUDDYJSKIEGO ZWIĄZKU DIAMENTOWEJ DROGI LINII KARMA KAGYU

Diamentowa Droga -> Nr 40 -> Symbole w podarowaniu mandali

-> TU MOŻNA KUPIĆ NAJNOWSZY NUMER DIAMENTOWEJ DROGI

Symbole w podarowaniu mandali

Pit Waigelt
_________

Po rozpoczęciu praktyki medytacyjnej świeżo upieczony buddysta w krótkim czasie zabiera się za cztery części podstawowych praktyk, nyndro. Nasz „początkujący” umysł można opisać porównując go do starego domu, w którym od dziesięcioleci nikt nie mieszkał: połamane graty, kurz, brud, pajęczyny i wszelkiego rodzaju niepożądane żyjątka...


Trzymając się tego porównania, kiedy zaczynamy robić pokłony, wyrzucamy z domu rupiecie. Praktykę Diamentowego Umysłu można porównać z gruntownym sprzątaniem domu przy pomocy szczotki, myjki i chemicznych środków czyszczących. Następnie upiększamy nasz dom: meble, dywany i obrazy reprezentują bogactwo, którego doświadczamy lub rozpoznajemy podczas podarowania mandali. Kiedy urządzimy dom, zapraszamy przyjaciół na przyjęcie: to odpowiada guru jodze. Oczywiście nie wszystko jest doskonałe, ale piwnicą można się zająć później…

W pierwszych latach naszej buddyjskiej egzystencji niewiele jest medytacji tak naszpikowanej symbolami jak podarowanie mandali, w którym chodzi o rozpoznanie nieodłącznego od nas bogactwa. Po kilkuletniej praktyce oczyszczania starej karmy zaczynają się pierwsze doświadczenia tego, co właściwie oznacza radość powstająca sama z siebie: radość z rozpoznania własnego bogactwa. Osiąga się to m.in. poprzez ustawianie kupek ryżu na 37 punktach dysku mandali – jest to symboliczne wyobrażenie świata lub swego rodzaju mapa uniwersum z czasów Buddy Siakjamuniego. To właśnie używane przez nas wyobrażenie świata jest jednym z ponad 400 istniejących w owych czasach. Dla naszej praktyki medytacyjnej ważne jest głębokie współczesne zrozumienie tradycyjnego wyobrażenia na temat świata. Oczywiście, można by na przykład Górę Meru zupełnie klasycznie opisać ze wszystkimi warstwami leżącymi jedna na drugiej, zamieszkanymi przez rozmaite istoty, przy czym „penthouse“ dziedziny bogów leży na samej górze; pod nim mieszkają istoty o nie tak dobrej karmie itd. Można by nawet znaleźć rozmaite objaśnienia w różnych systemach nauk, zależnie od tego, czy korzysta się z abidharmy czy tantry kalaczakry. Decydujące znaczenie ma jednak to, czy medytujący rozumie mandalę jako szybko działającą możliwość nagromadzenia zasługi, ewentualnie współczucia i mądrości – przy czym formułę podarowania, samo podarowanie i odbiorcę należy postrzegać jako części jednej całości.

Tłumacząc sanskryckie pojęcie „mandala” można stwierdzić, że „man” oznacza w przybliżeniu „umysł”, „manda“ to coś takiego jak „centralna zasada”, a „la” przyszycie lub połączenie. Podobnie rzecz się ma z tłumaczeniem z tybetańskiego: „czil“ - to esencja lub środek, a „kor” oznacza połączenie lub otoczenie. Te zasady odzwierciedlone są zarówno w mikrokosmosie, jak i makrokosmosie. Także nasze codzienne życie funkcjonuje w ten sposób: w centrum jest rodzina, dookoła niej krewni, przyjaciele, sąsiedzi i koledzy z pracy. W buddyzmie lama reprezentuje środek, wokół niego znajdują się uczniowie i ośrodki buddyjskie, które z kolei, jak wynika z ich nazwy, są środkami lokalnych mandali. Każdy z tych przykładów potwierdza, że zawsze istnieją wzajemne zależności i że nic nie może funkcjonować bez czegoś innego; lub lepiej, że systemy – bez względu na to, kiedy pojawiły się po raz pierwszy – muszą być wolne od jakiegokolwiek oddzielenia na zewnątrz, gdyż w przeciwnym wypadku nie działałyby. W oparciu o tę podstawową zasadę należy rozumieć też symbolikę 37 punktów wielkiej mandali. Choć obraz świata użyty przez Buddę jest bardzo stary, ta podstawowa zasada znajduje zastosowanie we wszystkich czasach tak długo, jak długo istnieje egzystencja na relatywnym poziomie. Ponieważ życzenia i ewentualne dary skierowane są do nauczyciela i całego schronienia, rozumiane są na różnych poziomach:

  • poziom zewnętrzny: dary takie jak kwiaty, światło itd.
  • poziom wewnętrzny: nektar (esencja uczuć itd.)
  • poziom tajemny: zjednoczenie
  • poziom absolutny: przestrzeń, z której wszystko powstaje

1 Góra Meru

Góra ta przedstawia stany istot, które się manifestują (z dumy świata bogów powstaje wszystko to co stałe, z zazdrości półbogów wiatr itd.) Tylko na tej podstawie możliwy jest ostateczny rozwój. Można tam znaleźć wszystkie tragedie i cierpienie (samsarę) jak również całe duchowe bogactwo (nirwanę).

2-13 Cztery główne kontynenty i osiem subkontynentów

W tej części darowania nasz własny horyzont znacznie się rozszerza. Kontynenty, łącznie z naszą wyspą jabłoni wydającej różane jabłka, zawierają wszystkie istoty, które mają ludzką karmę i dążą do szczęścia. Ponieważ kontynenty te symbolizują światy w dalekich wszechświatach, nasze współczucie bezgranicznie się rozszerza.

14-17 Uczucie bezgranicznego bogactwa

Nasz umysł często funkcjonuje na zasadzie niedostatku: ciągle czegoś nam brakuje. Kiedy pracujemy, tęsknimy za urlopem na Teneryfie. Po tygodniu na wyspie uważamy, że miło by było znowu być w domu. Karmicznym następstwem szczodrości jest bogactwo, które Budda wyraził nie w euro lub dolarach, lecz w wewnętrznej pewności w umyśle, iż zawsze ma się wystarczająco dużo. O tę właśnie pewność chodzi w tej części darowania.

Góra klejnotów - wyraża zadowolenie z tego, że zawsze istnieją możliwości pracy z umysłem. W sprzyjających warunkach i okolicznościach osiągamy zewnętrzną wolność do duchowego rozwoju.
Drzewo spełniające życzenia i krowa spełniająca życzenia - oba elementy wyrażają warunki dla zdrowego i pełnego mocy życia, które teraz zostały spełnione.
Spontanicznie powstały plon - Wszystko, za co się bierzemy, co robimy dla własnego rozwoju w celu skutecznego i pełnego znaczenia działania dla dobra wszystkich, przynosi pożądany rezultat.

18-25 Atrybuty władcy świata

Sanskryckie słowo „czakrawartin“ oznacza władcę świata lub jednowładcę. W naszych czasach wyobrażenie to jest raczej niezrozumiałe. Dziś byłby to raczej zespół ludzi wyróżniających się wybitnymi zdolnościami, składający się z naukowców, lekarzy, mężów stanu (płci obojga), mądrych wojskowych, ludzi interesu, specjalistów od komputera itd. Przepowiednia powstała po narodzinach Buddy Siakjamuniego głosiła, że w zależności od sposobu, w jaki będzie żył, zostanie albo władcą świata albo przebudzonym – Buddą. Rozpoznał on jednak, że także każdy władca świata podlega narodzinom, starości, chorobie i śmierci i dlatego skupił się na tym, aby te iluzje pokonać. Władca świata oferuje wsparcie, które pozwala podążać drogą i ostatecznie rozpoznać własny umysł.

Drogocenne koło - niczym obracające się śmigło, które pozwala helikopterowi poruszać się szybko i bezpiecznie we wszystkich kierunkach, tak koło o tysiącu szprych – odpowiadających naukom 1000 buddów – przenosi każdego, kto znajduje się na ścieżce, w stan wyzwolenia. W ten sposób pokonane zostają wszystkie zewnętrzne i wewnętrzne przeszkody.
Klejnot spełniający życzenia - Wielu ludziom przychodzą do głowy pieniądze, złoto i klejnoty, kiedy myślą o szczęściu. Klejnot spełniający życzenia jest jak losowanie totolotka, w którym już przedtem znało się właściwe liczby. Nieodłączne jest tu życzenie podzielenia osiągniętego bogactwa tak, aby wszyscy mieli z niego korzyść. W ten sposób można stworzyć odpowiednie warunki, w których każdy może pracować z umysłem.
Drogocenna królowa Wyraża ona pełnię żeńskiej doskonałości. Ma przepiękną powierzchowność, doskonałą figurę, doskonałe włosy, oczy, kark itd. Równie doskonała jest jej cała istota i jej działania. Bardzo ważne jest też pięć nieodłącznych mądrości: mądrość równości, mądrość rozróżniająca, mądrość doświadczenia, mądrość podobna zwierciadłu i mądrość wszechprzenikająca. Wskazują one, że nie poddaje się ona egoistycznie wpływom rozkoszy zmysłowych. Cała jej postać wyraża siłę i młodzieńczość szesnastolatki. Z samego jej istnienia powstają dobrobyt, wewnętrzna i zewnętrzna stabilność oraz ostateczny stan pełnego zadowolenia.
Drogocenny minister - Jakie wymogi stawia się nowoczesnemu ministrowi i co stanowi o jego sukcesie? Powinien postępować inteligentnie, negocjować cierpliwie i nie tracąc z oczu celu i posiadać rozległą wiedzę i ponadprzeciętne zdolności. Cenny minister jest tak mądry, że realizuje wizje i życzenia szefa, zanim jeszcze przyszły przełożonemu do głowy. Zasadniczo chodzi mu tylko o jedno: czyni on wszystko, co przybliża istotom naukę Buddy; dla niego ważne są jedynie ich dobro i ochrona. Występuje w roli światowego sponsora i gromadzi bogactwa, aby stworzyć warunki dla bezpiecznego życia wszystkich. W ten sposób, za pomocą dyplomacji i strategii, pokonuje wszelkie światowe przeszkody.
Cenny słoń - Niczego nie można dokonać bez mocy i wydajności. Wyobrażenie tradycyjnego srebrnobiałego słonia dzisiaj zastąpione zostałoby prawdopodobnie przez srebrnego rolls-royce’a. Nienaruszalny i nieporównany, nietykalny i nieustraszony wobec wszelkiego rodzaju konkurencji idzie nieomylnie i niestrudzenie swoją drogą. Dużą rolę odgrywają tu jego dwa charakterystyczne atrybuty: godność i mądrość. Przemawia przez niego dawne doświadczenie. On nie potrzebuje już grać jakichkolwiek gierek. Jest taki, jaki jest.
Cenny koń - W przeciwieństwie do słonia, koń swoją siłę wkłada w szybkość. To nie jest rolls-royce, raczej biały porsche GT. Płynnym ruchem i na pozór bez wysiłku, w mgnieniu oka dociera tam, gdzie chce. Również on ma coś do zaoferowania: jego właściwości mogą stać się udziałem każdego.
Cenny generał - Także ten dar mandali naprawdę wzbogaca, gdyż generał jest tak przebiegły i doświadczony, że stara się unikać wszelkiej walki, a mimo to osiąga swój cel. Reprezentuje cenne wartości takie jak prawda i sprawiedliwość i nie obchodzi go, to co małostkowe. W czasie pokoju cenny generał postępuje mądrze i ze współczuciem, kiedy jednak nie da się uniknąć walki, jest dzielny i odważny, a w działaniu kieruje się życzeniem ograniczenia szkód na tyle, na ile to tylko możliwe. Dzięki niezwykłej strategicznej zręczności zawsze wygrywa.
Wielka waza skarbów - Ta waza odróżnia się od wszelkich zwykłych skarbów: nigdy się nie opróżnia. Im więcej miłości, współczucia, mądrości i aktywności ofiarowujemy istotom, tym szybciej znów się napełnia. Bogactwo, które towarzyszy nam na każdym kroku, w końcu kiedyś rozpozna siebie samo. Tak jest też z naszym umysłem, który tworzy wszystkie warunki. Skarb ten mamy zawsze przy sobie, musimy tylko użyć klucza i otworzyć go, a potem korzystać z niego dla dobra wszystkich.

26-33 Dziewczęta pobudzające zmysły

Dziewczyna pełna uroku, dziewczyna z girlandą, dziewczyna śpiewająca, tańcząca, z kwiatami, kadzidłem, lampą i pachnidłem mogą na nas wywrzeć głębokie wrażenie, wykraczające poza płaszczyznę zwykłych doświadczeń. Wyobrażamy sobie, piękną doskonałą szesnastolatkę otoczoną morzem kwiatów: w pierwszym momencie postrzegania czas i świat zatrzymuje się. Jest to chwila, w której jest się blisko oświecenia, gdyż żadne przeszkadzające uczucie nie mąci naszego umysłu. Przez oka mgnienie jest się w czystej krainie. To doświadczenie ofiarowujemy. Kiedy zaczynamy myśleć „tę dziewczynę chcę mieć“ lub oceniamy sytuację, znów lądujemy w samsarze. Należy więc rozszerzyć ten pierwszy moment doświadczania całości. Jeśli się tę świeżość uda utrzymać lub przywołać, będzie to trucizną dla wszelkich przeszkadzających uczuć, którym coraz trudniej przyjdzie się rozwijać.

34 + 35 Słońce i księżyc

Ta przeciwstawna para to główne ciała niebieskie naszego widzialnego nieba. Słońce w kolorze od złotego do czerwonego reprezentuje żeński aspekt mądrości i przestrzeni, a księżyc – męski aspekt współczucia i radości. Zarazem wyrażają one również absolutną i relatywną prawdę. W tajemnych naukach mówi się też o związku między nimi a białą i czerwoną kroplą energii.

36 Cenny parasol

Symbolizuje, że w jego cieniu chronieni jesteśmy przed pełnymi cierpienia doświadczeniami – jest to czas od osiągnięcia pierwszego stopnia bodhisattwy. Każdemu, kto porusza się pod takim baldachimem niesionym specjalnie dla niego, okazywany jest szacunek i poważanie. Sam baldachim reprezentuje mądrość, a zwieszające się z niego jedwabne szale obrazują zręczne, pełne współczucia środki.

37 Sztandar całkowitego zwycięstwa

Wszystkie przeszkadzające wrażenia, które trzymały nas w niewoli od nie mającego początku czasu, zostają teraz przezwyciężone. Żadne przeszkadzające uczucie, żaden osobisty pomysł lub pogląd nie mogą nas powstrzymać od bezgranicznie kochającego, współczującego i mądrego działania dla dobra wszystkich istot. Sztandar symbolizuje cel – oświecenie. Wszelkie cierpienie, którego doświadczyliśmy, wszystkie rodzaje świadomości rozpuściły się teraz i umysł promieniuje bez przeszkód sam z siebie.

Opracowanie: Ewa Zachara

 | W TYM NUMERZE RÓWNIEŻ:

O jeden krok dalej - Wywiad z XVII Karmapą Trinlej Taje Dordże | Fragmenty Przewodnika na ścieżce bodhisattwy - Szantidewa | Uspokoić umysł - Szamar Rinpocze | Nauki Buddy zawsze będą potrzebne - Wywiad z Lamą Ole Nydahlem | Beztroska - Maczig Labdron | Mój umysł jest szczęśliwy - Wywiad z Mipamem Rinpocze | Ogłoszenie Rady J.Ś. Gjalwa Karmapy | Przywołanie Lamy - Gendyn Rinpocze | Zrozumieć emocje - Dzigme Rinpocze | Bardo śmierci i odrodzenia - Lama Ole Nydahl | Pięć pożytecznych nauk - David. Perth, Australia | Odosobnienia - Na podstawie wykładu Maxi Kukuvec | Cytat - Lobpyn Tseczu Rinpocze - Mahasiddha (1918–2003) | Karmapa był niesamowitym człowiekiem - Tulku Urgjen Rinpocze | Cytat - Dudziom Rinpocze | Budda i miłość - Lama Ole Nydahl | Czysta kraina Wielkiej Błogości - Manfred Seegers | Mały palec Buddy czyli o mądrości i współczuciu - Manfred Kessler | Symbole w podarowaniu mandali - Pit Waigelt | Cywilizacja buddyjska w Indiach - Rafał Kowalczyk | Jak rzeczywista jest rzeczywistaość? - Wolfgang Poier | Budda a Sokrates - Profesor Pemberton | Chicago - Sanga z Chicago | Welcome to Bartołty | Stupkalnis - Wzgórze stupy - Danas Kazlauskas i Mira Starobrzańska | Ropki - warto jest medytować wspólnie | Rosnąca fala - Hala Team |

 | PODOBNE ARTYKUŁY: